Постинг
26.04.2018 00:25 -
пак за демитологизирането
by Thorn » Wed Aug 02, 2017 1:14 pm
Хора като Филип Тотю, Панайот Хитов, Ильо Войвода, Гаврил Хълтев (Бенковски), са си нещо много близко до днешните мутри отвсякъде. А от мутра лесно се става национален герой. Справка - Аркан и Захарченко.
Колкото до това, че единствено Вазов е "виновник" за култа - не е само той. Щяло е да се намери кой да пише стихове, вероятно даже още по-бездарни, но и тях е щяло да ги учат в училище. Национализъмът тогава е тренд, създаването на национални идоли - обществена поръчка.
---------------------------------------------------------------------------------------
rki wrote: ↑ Wed Aug 02, 2017 2:10 pm Хосподи - Вазов и Стоянов диктували модата модата....Не точно. Но произведенията им идват в много подходящо време - началото на 80-те, когато България е скарана с Русия, почва да става малко неудобно, че свободата е подарена и започват да се търсят собствени герои, несвързани с дядо Иван. И ето ти - героите от неописуемо некадърно организиран и некадърно осъществен напълно провален бунт, довел до страшни кланета, ставата национални идоли.
---------------------------------------------------------------------------
by Ksantip
Като военно начинание въстанието точно отговаря на описанието на Торн - засяга сравнително малка територия, не включва всички слоеве от населението и в масовия случай е смазано от местния башибозук преди идването на редовната армия. Значението му идва изцяло от отзвука, който предизвиква и това че се случва точно навреме за да даде на Русия идеален, морално обоснован повод за война чрез която да възвърне мястото си сред Великите сили. Иначе демитологизирането не го разбирам като отхвърляне на някакви идоли, а като "очовечаването" им с цел по-добро разбиране на целите, идеите и времето в което са живели.
Иначе за Вазов не смятам, че Торн е прав, защото все пак всички тези стихотворения са част от "Епопея на забравените" и не виждам каквато и да е антируска насоченост в това да се възпеят нашите герои.
Колкото до това, че единствено Вазов е "виновник" за култа - не е само той. Щяло е да се намери кой да пише стихове, вероятно даже още по-бездарни, но и тях е щяло да ги учат в училище. Национализъмът тогава е тренд, създаването на национални идоли - обществена поръчка.
---------------------------------------------------------------------------------------
rki wrote: ↑ Wed Aug 02, 2017 2:10 pm Хосподи - Вазов и Стоянов диктували модата модата....Не точно. Но произведенията им идват в много подходящо време - началото на 80-те, когато България е скарана с Русия, почва да става малко неудобно, че свободата е подарена и започват да се търсят собствени герои, несвързани с дядо Иван. И ето ти - героите от неописуемо некадърно организиран и некадърно осъществен напълно провален бунт, довел до страшни кланета, ставата национални идоли.
---------------------------------------------------------------------------
by Ksantip
Като военно начинание въстанието точно отговаря на описанието на Торн - засяга сравнително малка територия, не включва всички слоеве от населението и в масовия случай е смазано от местния башибозук преди идването на редовната армия. Значението му идва изцяло от отзвука, който предизвиква и това че се случва точно навреме за да даде на Русия идеален, морално обоснован повод за война чрез която да възвърне мястото си сред Великите сили. Иначе демитологизирането не го разбирам като отхвърляне на някакви идоли, а като "очовечаването" им с цел по-добро разбиране на целите, идеите и времето в което са живели.
Иначе за Вазов не смятам, че Торн е прав, защото все пак всички тези стихотворения са част от "Епопея на забравените" и не виждам каквато и да е антируска насоченост в това да се възпеят нашите герои.
Няма коментари
Търсене